Bílá mouka

14. června 2008 v 8:24 | poorfran |  zdravá výživa
Bílá mouka
Bílá mouka by neměla patřit k základním "zaháněčům hladu" jako je tomu dnes. Proč ochuzovat zrno a to nejlepší co v něm je. Slupka obsahuje ty nejdůležitější minerály a prvky, které tělo potřebuje.
Bílá mouka je velice jinovou potravinou a tak způsobují rychlý pokles výkonnosti a tělo je ve stavu vnitřního ohrožení. Zároveň tak způsobí již výše zmíněnou disharmonii v organismu. Díky své extrémně jinové povaze která v těle vyvolá potřebu opačného extrému - extrémního jangu. V těle se mění na hlen, který se usazuje všude v těle a zanáší organismus. Tělo se ho pak velmi těžce zbavuje.
Pečivem rozumíme především výrobky z obilné mouky, které jsou tepelně zpracovány teplotami vyššími 100°C - pečením. Je podstatnou součástí stravy většiny populace tzv. vyspělého světa, přičemž ho bez váhání můžeme označit za jednu z hlavních příčin zdravotních problémů, tzv. civilizačních chorob a obezity. Jakkoliv se toto tvrzení zdá odvážné, při bližším prozkoumání tohoto tématu nevyhnutelně docházíme k závěru, že pečivo rozhodně není vhodná a efektivní složka potravy člověka. Lidé zatím nekonzumují pečivo příliš dlouhou dobu, v porovnání s dobou, kdy člověk kráčí po povrchu Země. A není to tak dávno, kdy pečivo prodělalo jednu ze svých nejvýznamnějších proměn. Byla to bohužel proměna k horšímu (jak je tomu ve většině případů vývoje lidského jídelníčku). O čem je řeč? O zrodu bílé mouky! Ta spatřila světlo světa za dob Rakouska-Uherska. Zrno bylo rozemleto obzvlášť silně, a co hůř, z mouky byly odstraněny otruby (obaly zrna) a klíčky - právě ty části, které jsou co do obsahu cenných látek nejhodnotnější. Ze zrna, které bylo po tisíce let používáno jako celek tak zbyla jen bílá ochuzená škrobnatá hmota. Pečivo z této mouky bylo vděčně přijato vyspělou evropskou společností, a samozřejmě i v USA. Všichni dobře známe tzv. "grahamové pečivo". Nese název po Sylvestru Grahamovi (1784 - 1851), který jako první začal veřejnost upozorňovat na nebezpečí spojené s konzumací bílého pečiva. Stejně tak bílé pečivo "přijala" elitní lékařská obec. Jejich hlasy ale umlčely obří svazy "pšeničného průmyslu", pro než se bílé pečivo stalo vynikajícím prodejním artiklem - jak typické pro dnešní dobu ovládanou nadnárodními giganty.
Škroby jsou složité karbohydráty a jsou obsaženy v rostlinách, které je používají jako zásobní látky. V lidské stravě se s nimi nejčastěji setkáváme v podobě výrobků z mouky - mletých semen obilovin. Důvodů, proč jsou škroby jako složka lidské stravy nevhodné, je několik. Nejdříve je dobré uvést, že v našem těle se škroby vůbec nevyskytují, lidské tělo je prostě jako zásobní látky nepoužívá. Škroby navíc nejsou rozpustné ve vodě do té míry, aby je tělo mohlo vstřebat. Veškeré látky, které mají tělu sloužit jako živiny musí být nejprve rozpuštěny ve vodě, a poté pronikají v roztoku přes stěny trávícího traktu. Aby tělo mohlo použít škrob, musí ho nejdřív rozštěpit na jednodušší cukry rozpustné ve vodě - glukózu, což ho stojí dost energie. S tím souvisí další problém konzumace škrobů, a to forma, v níž škroby požíváme. Převážná část mouky používaná k výrobě pečiva je na jemno vymletá denaturovaná hmota, která byla ještě pro jistotu zbavena obalu zrna (otruby), právě tato část přitom obsahuje ty nejcennější látky pro lidskou výživu z celého zrna (biotin, riboflavin). Hlavním kamenem úrazu konzumace škrobů je ale jejich tepelná úprava. Při zahřátí škrobu nad 70 stupňů dochází ke zrosolovatění (gelatinizaci) škrobového zrna - jeho struktura se přitom poruší. Z hlediska stravitelnosti přitom nastane zajímavý jev - větší podíl zrosolovatělého škrobu je mnohem lépe stravitelný než syrový škrob, v těle se rychleji štěpí na cukry a způsobuje tak nadměrné vyplavení cukru do krve. Tento jev je samozřejmě nežádoucí a je jednou z příčin všech problémů způsobených nadměrným obsahem cukrů v těle.
Podstatně menší část škrobů je při tepelné úpravě přeměněna na škroby dokonale NEstravitelné, jejichž efekt v těle je stejně "blahodárný" jako u škrobů zrosolovatělých - tyto nestravitelné zbytky se stávají součástí ztuhlého toxického povlaku ve střevě, nebo ucpávají lymfatický systém.
Ještě horší variantou úpravy je pečení a smažení, kdy dochází ke kontaktu se žhavými tuky. To jest např. máslo a oleje při pečení - hlavně různých moučníků, nebo oleje při smažení a fritování. Přehřáté tuky v těle nemohou emulgovat (rozpustit se ve vodě) a jsou nestavitelné, přičemž dochází k nasycení škrobů těmito tuky - tato kombinace je pak vskutku "vražedná". Jedná se především o různé moučníky a cukroví, hranolky, bramboráky, palačinky, chipsy...tyto "nepotraviny" by měli ze své diety vyřadit všichni lidé, kterým aspoň trochu záleží na jejich zdraví!! Je třeba zdůraznit, že jakákoliv substance, kterou vaše tělo nemůže správně strávit a hlavně vyloučit se nevyhnutelně stává příčinou mnoha problémů!
Závěr je tedy jasný - škrobnaté potraviny jsou pro lidskou výživu nevhodné, a to nejen v tepelně upravené formě. Lidé jsou na konzumaci škrobů závislí, a to kvůli "přecukrování" organismu. Cukr v těle totiž navozuje příjemný stav, dodává falešný pocit energičnosti. Proto se všude setkáváme se stále více přeslazenými potravinami. Tak jako ostatní drogy si ale i cukr vybírá svou daň.
Potože škodlivost bílého pečiva se postupně dostává do povědomí široké veřejnosti, trh zareagoval nabídkou tzv. celozrnného pečiva. To je prezentováno jako zdraví prospěšné díky obsahu vlákniny a zmíněných otrub. Ve většině případů se však jedná pouze o pečivo s malým přídavkem grahamové mouky, které je pro efekt posypáno např. lněným semenem. V horším případě je to pečivo z bílé mouky, které bylo obarveno do tak zdravě vypadající hnědé podoby. Mnohdy se jedná až o příliš nápadně tmavé pečivo. Při bližším průzkumu však zjistíme, že v upečeném těstu není ani stopa po celozrnné mouce. Novějším trendem je také pečivo trvanlivé, například balený toastový chléb. Výčet použitých konzervantů a jiných umělých chemikálií mluví za vše. Většina lidí si ještě bohužel nezvykla složení kontrolovat, nebo se bůhvíproč domnívá, že jejich tělo potřebuje "živiny" jako kypřící přísada, elmulgátory, přípravek zlepšující mouku (proč je mouku potřeba zlepšovat?), regulátor kyselosti, konzervanty, protihrudkující přípravek.
Pečivo je většinou z jídelníčku poměrně těžké vyřadit. Pokud jste přesvědčeni o nevhodnosti pečiva, ale ještě nejste schopni se ho vzdát, volme to nejmenší zlo. V prodejnách zdravé výživy můžete koupit opravdu celozrnné pečivo bez jiných přísad, k jehož nakypření je používán kvásek místo droždí. Měli bychom ho vždy s listovou zeleninou, to usnadní průchod střevem, a vyhněme se kombinacím s mléčnými výrobky, masem či marmeládou.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 °Bubble° °Bubble° | Web | 14. června 2008 v 8:25 | Reagovat

Klikni ... Teda pokud chceš (nenutím Tě) ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama